Bibelskolan Jesus Helar och Upprättar har under åren förvandlat många liv. Anne Kerko är en av eleverna som har fått uppleva kraften i det. – Det jag har idag är frukten av det jag fick ta tag i på bibelskolan – för nästan 20 år sedan! säger hon lycklig.

Anne 37, är nu en glad, färgstark pastorsfru, fembarnsmamma och företagare som brinner för Jesus. Hon har ett mammahjärta men inte bara till sina egna barn utan till alla som behöver hjälp ut över världen. Tillsammans med sin man medverkar hon i kristet barn- och familjearbete både i Finland och Indien. Familjen Kerko vill nå ut med evangelium i alla livets områden. Det pulserar liv och glädje i deras hem.

– Gud har skapat varje människoliv med en enskild plan och mening. Livet är heligt. Det är vårt uppdrag som kristna att möta varje människa ur den synvinkeln. I Jesus finns det frälsning men också helande och upprättelse, säger Anne som vet vad hon talar om.

 

Ung och sargad – fick möta kärlek

Anne växte upp i ett kristet hem och hade en stor medvetenhet om Guds kallelse för sitt liv. Men samtidigt var hennes uppväxtår präglade av känslor av ensamhet, förkastelse och otillräcklighet. – Jag hittade inte riktigt min plats utan kände mig annorlunda och felaktig överallt. Utanförskapet ledde också till stark dödsönskan. Jag hade en felaktig bild både om mig själv och Gud.

Som 16-åring blev Anne plötsligt hjärtsjuk och det förde henne nära döden. Hon fick uppleva ett fullständigt helandeunder genom att själv läsa Jesaja 53. Upplevelsen om Guds övernaturliga ingripande gjorde Anne ännu mer hungrig för Jesus. Hon besökte olika församlingar och möten för att hitta sin väg att gå. Då studerade hon på gymnasiet och var på väg till universitet för att läsa teologi. Men en dag hamnade hon på ett möte med Linda Bergling i Helsingfors. – Lokalen var full med folk. Jag satt på golvet och grät. Förstod ingenting men kände Guds kärlek starkt. Jag hade aldrig hört talas om Arken eller själens helande. Men direkt visste jag att den vägen ska jag gå på. Redan nästa dag började jag planera flytt till Sverige.

Som 18-åring lämnade Anne allt i Finland och började årskurs ett på bibelskolan.

– Det var som att komma hem. Äntligen hade jag hittat min plats! Atmosfären var varm, öppen och välkomnande, jag visste att det här skulle förvandla hela mitt liv, säger hon.

 

Kämpade med anorexia

Men samtidigt släppte inte det förflutna sitt grepp om Anne. Hon kämpade med anorexia och till slut vände hon tillbaka till Finland i slutet av årskurs två.

– Jag hade tagit emot helande för min själ men ibland tar det längre tid innan det blir synligt, förklarar hon.

Det följde många mörka och tunga år i Annes liv. Hon hade också gift sig, men det uppkom många svårigheter i äktenskapet som slutade med skilsmässa efter fem år. Men Gud hade tänkt vända allt det onda till något gott.

– När det gäller vanlig utbildning så blir den gammal med åren. Men bibelskoleundervisningen blir bara mer levande, starkare och fräschare med tiden. Det är så märkligt! Mitt i alla svåra tider har Guds ord gjort sitt verk i mig. Det har inte gått en enda dag utan att jag kommer ihåg att leva ut det jag lärt i bibelskolan. Smörjelsen är inte begränsad. Och sakta men säkert började mitt liv att vänja sig vid det som är Guds vilja. Jesus helade både min kropp och själ. Han hade mycket högre tankar om hur jag kunde hjälpa andra med det jag själv gått igenom. Det var ingen slump att jag hade kommit tillbaka till Finland. Det finns många som behöver höra budskapet om helande.

 

Det går att upprätta äktenskapet

Under 2006 fick Anne möjligheten att gå på årskurs tre på bibelskolan. Hon jobbade som medarbetare i Arkens utpost i Helsingfors.

– Det var härligt! Äntligen fick jag göra det som jag älskar mest: helandearbete. Helandedagarna är det bästa jag vet i världen, det är nästan som att smaka himlen. Att bygga församling, är det mitt hjärta slår för. När jag jobbade för andra byggde Herren upp mitt eget liv.

Samtidigt gjorde Gud sitt verk både i Annes och hennes exmakes liv. Sakta började de ha kontakt med varandra igen. De fick bearbetningssamtal och rådgivning av pastor Gunnar Bergling. Omöjligt blev möjligt och Herren upprättade deras förhållande och äktenskap.

– Herren hade inte gett upp sin plan för oss. Under våren 2008 gifte vi oss igen med välsignelse av pastor Gunnar. Efter det har vi en helt annan grund för äktenskapet och ett mycket välsignat familjeliv med fem härliga barn.

 

Prisa i alla situationer

När man frågar Anne vad som är det viktigaste hon lärt sig på bibelskolan, kommer svaret omedelbart:

– Att lovprisa Gud. När tunga saker händer i livet så fråga inte varför, utan håll ditt hjärta rent, lyft din blick och prisa Herren.

Anne ger ett berörande exempel på detta:

– I början av 2016 förlorade vi vårt femte barn genom ett sent missfall. Det är mycket tungt att begrava sitt eget barn. Men mitt i allt hörde jag hur lovsången steg upp ur min ande. Kände sådan trygghet och tacksamhet. Fast jag grät var jag lycklig att barnet nu var hos Jesus. Genom lovsång tröstade och helade Herren mig. Livet är dyrbart oberoende dess längd. Jag frågar inte varför utan prisar Jesus! Det öppnar vägen för Herren i alla situationer.

Och på sista dagen 2016 föddes en liten son som en julgåva till familjen Kerko. Medan lovsång fyllde rummet fick han, precis som alla deras andra barn, komma till världen.

– Det känns som om himmelen är här, sade barnmorskan. Gud påminde mig om psalm 65:12:

”Du kröner året med ditt goda” säger Anne. Gud har alltid det sista ordet, Hans vilja är god!

Artikel ur Helande Löv nr 1, 2017

2018-02-26T13:52:33+00:00